|

Błędy sklepu WooCommerce

„Błędy sklepu WooCommerce doprowadzają mnie do szału” – takim zdaniem przywitał nas ostatnio klient, którego sklepem już się opiekujemy. Niedziałający koszyk, błąd 503 lub 404, długo ładująca się strona, niezaktualizowane wtyczki. Brak nowej wersji WordPress lub nieaktualizowany PHP. Strona nieprzygotowana technicznie pod SEO. Zbyt ciężkie obrazy lub pliki video umieszczone na serwerze. Błędy, jakie popełniają nieświadomie właściciele sklepów WooCommerce, wymieniać można jeszcze długo. Wiemy o tym doskonale, bo sami je diagnozujemy i naprawiamy. Codziennie aktualizujemy, poprawiamy, zabezpieczamy i optymalizujemy sklepy oparte na Woo. Każdego dnia przeprowadzamy audyt techniczny kilku sklepów opartych na najpopularniejszym systemie do e-commerce na świecie. Z czego one wynikają? Czym skutkują? Jak ich unikać?

Ile traci się na błędach w działaniu WooCommerce?

Zacznijmy od konkretów. Jakie straty generuje nieprawidłowo działający sklep oparty na WooCommerce? Wszystko zależy od biznesu, ale w swojej pracy spotkaliśmy się z przypadkami, w których wdrożenie poprawek na stronie potrafiło podnieść obrót miesiąc do miesiąca nawet o 30%. Średni obrót sklepu, którym się opiekujemy, to około 500 tysięcy złotych. Resztę policzcie sami… Oczywiście każdy biznes jest inny. Inaczej straty liczy producent, inaczej osoba zajmująca się dropshippingiem. Najbardziej jaskrawym przykładem strat sklepu online są tak zwane „porzucone koszyki”. Jak dużo się na nich traci? Według raportu eMarketer wartość porzuconych koszyków w polskiej branży e-commerce w pierwszej połowie 2023 roku wyniosła 11,4 mld złotych! O tyle mniej zarobili polscy przedsiębiorcy, tylko z powodu porzuconych koszyków. Dlaczego klienci je porzucają? Głównymi czynnikami są zły marketing oraz błędy techniczne.

Porzucone koszyki

Baymard Institute w swoim raporcie „The State of Ecommerce Checkout Usability 2022” zbadał zachowania kupujących w 19 krajach. Badanie wykazało, że średni wskaźnik porzucania koszyka w sklepach internetowych wynosi 69,8%. Ten sam raport od razu podrzuca nam diagnozę. Otóż aż 75% użytkowników porzuca koszyk, jeśli strona internetowa jest zbyt wolna. Do innych błędów na tym etapie dodać można brak responsywności strony (nieprawidłowe wyświetlanie się na urządzeniach mobilnych), błędy w kodzie, złe usability, czyli niedostosowane do oczekiwań klienta, oraz problemy z płatnościami. Jeśli dołożymy do tego źle skonfigurowaną ścieżkę zakupową, nieprzygotowanie strony do remarketingu (docieranie do klientów, którzy koszyk porzucili), czy brak skonfigurowanej analityki META oraz Google Analytics 4, to mamy pełny obraz problemu – jednego z wielu, z jakimi borykają się przedsiębiorcy handlujący online.

Brak aktualizacji w sklepie WooCommerce

Ostatnio powitaliśmy WordPress w wersji Lionel 6.3. Działamy szybko i większość stron naszych klientów jest już zaktualizowana do tej właśnie wersji. Dlaczego? Powiedzielibyśmy, że chodzi o perfekcjonizm i dostarczanie naszym klientom usług na najwyższym poziomie. To prawda, ale nasza niezawodność wynika także z pragmatyzmu. Strony nieaktualizowane działają źle. Wystarczy brak jednej aktualizacji, by szablon miał problemy z czymś tak prostym jak dodawanie zdjęć czy produktów, nie wspominając o tworzeniu ścieżki zakupowej. Naszym hasłem jest „Nie lubimy nerwów. Dlatego swoim profesjonalizmem wprowadzamy spokój”. Jednym z elementów tej strategii jest bieżące aktualizowanie całego zaplecza Waszej strony. A wersja WordPress to zaledwie czubek góry lodowej, bo bieżącej aktualizacji wymaga całe zaplecze sklepu online.

Co trzeba aktualizować w sklepie WordPress?

Co jeszcze wymaga stałej aktualizacji w sklepach opartych na WordPress? Podstawą jest oczywiście wspomniana już wersja WordPress. Aktualizacje WordPressa pojawiają się kilka razy w roku i każda z nich wymaga jak najszybszej instalacji. O wiele rzadziej trzeba aktualizować wersję PHP. Jest to jednak element odpowiedzialny za prawidłowe funkcjonowanie wielu wtyczek oraz stabilność strony, dlatego nasi informatycy na bieżąco pilnują także tego obszaru. Oddzielną kwestią są zainstalowane na stronie wtyczki. Niektórzy nasi klienci korzystają z nawet kilkudziesięciu tego typu rozwiązań. Spora liczba popularnych wtyczek, jak np. Yoast SEO czy Variation Swatches, to narzędzia, z których korzysta właściwie każdy sklep na WooCommerce. Aktualizacje wtyczek wykonywać trzeba około 1-2 razy w miesiącu. Trzeba przy tym także brać poprawkę na ewentualne błędy czy pojawienie się we wtyczkach tzw. bugów, czyli błędów mogących zagrażać stabilności sklepu. Skoro już mówimy o aktualizacjach wtyczek, nie zapominajmy o Elementorze. Ten popularny edytor blokowy wymaga oddzielnej uwagi i bieżącego wprowadzenia update’ów. To z nim właśnie bezpośredni kontakt mają osoby wprowadzające dane i informacje do sklepu.

Błędy sklepu WooCommerce a SEO

Błędy sklepu WooCommerce to nie tylko ewentualne straty finansowe związane ze złym ładowaniem się stron. Nie zapominajmy, że jednym z podstawowych czynników mających wpływ na pozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwania jest jej stan techniczny. Google od dawna publikuje szczegółowe wytyczne dotyczące stanu technicznego indeksowanych witryn. Obejmują one kwestie związane z usability i wygodą obsługi przez odwiedzającego. Wpływ na SEO ma także szybkość ładowania się strony i podstron. Ten czynnik wymaga szczególnie dużego nakładu regularnej pracy przy e-commerce. Liczba produktów, zdjęć (często w wysokiej jakości), dodatkowych elementów graficznych sprawia, że strony klientów znacząco zwalniają. Żeby wyjaśnić obrazowo, o co chodzi, zawsze podajemy przykład samochodu dostawczego, który załadowany towarem będzie jechać wolniej niż ten z pustym bagażnikiem. Strony zbyt ciężkie z punktu widzenia algorytmu tracą na atrakcyjności, a to przekłada się na spadek w pozycji w wynikach wyszukiwania, który z kolei ma wpływ na liczbę odwiedzin. Przyspieszanie sklepu na WooCommerce to jedna z usług, które także znajdziecie w naszych pakietach.

Zabezpieczenia sklepu online

Tematem pośrednio związanym z błędnym funkcjonowaniem sklepu online jest bezpieczeństwo: chronienie sklepu przed hakerami, ochrona płatności, dostosowanie się do wymogów GDPR. Wszystkie te zagadnienia musicie wziąć pod uwagę, jeśli chcecie, żeby bezpieczni byli zarówno Wasi klienci, jak i Wasz biznes. Liczba ataków hakerskich na infrastruktury sklepów online tylko rośnie. Współpracująca z nami agencja konsultingowa dostaje sygnały o przynajmniej kilkunastu tego typu atakach na e-sklepy dziennie. Czasem łupem hakerów padają „tylko” konta na Facebooku, czasem dostęp do danych klientów lub nawet ich pieniądze (rekordzistka straciła ostatnio 80 tysięcy złotych z karty). Uwierzcie nam, nie chcecie brać udziału w sprzątaniu tego bałaganu. My też nie chcemy, dlatego wolimy chronić i zapobiegać niż sprzątać. Warto przy tym dodać, że posprzątanie sklepu i social media po ataku hakerskim to koszty na poziomie od 20 tysięcy złotych. Także z tej okazji zastosowanie znajdzie tutaj zasada „lepiej zapobiegać niż leczyć”.

Bezbłędny sklep WooCommerce

Bezbłędny sklep WooCommerce to nie potwór z Loch Ness. Takie sklepy serio istnieją i jest ich całkiem wiele. Za ich reputacją stoi jednak armia ekspertów i ich konsekwentna praca. Dokładnie taka sama, jaką codziennie wykonujemy dla naszych klientów.